Wat de jongeren en ouders vonden van mij en het traject:

Wie ik ben, mijn motivatie en drijfveren.

Ik ben naast leerkracht en docent VO ook jeugd- & gezinsprofessional, coach/trainer met een SKJ registratie. Ik weet iedere jongere een stap in de juiste richting te laten zetten. Ik heb de gave om bij iedere jongere te ontdekken wat hem of haar uniek en waardevol maakt, waardoor ze zich bij mij geliefd en op hun gemak voelen. Met mijn feilloze intuïtie voel ik altijd aan wat iemand nodig heeft - aandacht, erkenning, waardering. En dat zorgt ervoor dat zelfs jongeren met de meest complexe problematiek, door mij een stap verder komen en weer toekomstperspectief krijgen.

Ik wil jongeren hun stem teruggeven. Ik wil dat een jongere voelt dat het waardevol is en van daaruit geef ik concrete handvaten voor een positieve toekomst, op gebied van school, werk, sport en een sociaal leven. Mijn eigen stem vond ik in het theater. ‘Op het podium gaan staan, was voor mij terugkomen bij mezelf. Dat wil ik voor iedereen. Soms ga ik met ze paardrijden, simpel een taart bakken of een rap opnemen in een studio - het maakt niet uit wat ik met kinderen ga doen die het moeilijk hebben, als het maar iets is waar zij van tot hun recht komen. Waar zij zichzelf weer door ontdekken en zien: 'hé, ik heb iets toe te voegen aan deze wereld. Ik doe ertoe.' Wanneer een jongere dat voelt, kunnen ze stappen gaan zetten en concrete plannen maken voor een toekomst zonder destructief gedrag. Deze methode heeft ervoor gezorgd dat ik bij tientallen jongeren het verschil heb kunnen maken.’

Een jongere die zich opstandig gedraagt of veel problemen veroorzaakt, heeft vaak liefdevolle, goede gesprekken of een knuffel nodig. Van de grootste raddraaiers schrik ik niet terug. Als ouders met hun handen in het haar zitten en van alles hebben geprobeerd om hun kind op de rails te houden of krijgen, neem ik als coach de jongeren graag onder mijn hoede. Ik werkte ook voor casussen die betrokken zijn bij de reclassering met Tools4U en als dramadocent o.a. voor een VMBO. De vorm waarin ik mijn werk giet, maakt eigenlijk niet uit. ‘Als ik een kind maar verder kan helpen en me met hem of haar kan verbinden. Als ik naar een kind mag luisteren, zien waar 'ie mee worstelt en het kan helpen om zelfvertrouwen te krijgen, dan ben ík helemaal gelukkig!’

 

Zelf groeide ik op in een pleeggezin omdat mijn moeder niet in staat was om voor mij te zorgen. Het lukte me om het contact met mijn innerlijke kompas, mijn intuïtie, niet kwijt te raken en daardoor ontwikkelde ik een gezonde relatie met mijn gevoelswereld. Iets wat in de huidige maatschappij niet vanzelfsprekend is. ’We leven veelal in ons hoofd. Wat ik veel zie in deze maatschappij is dat we iets zien, we merken iets op, en hebben er dan direct een oordeel over. Dat is niet constructief. Als ik iets zie, dan word ik nieuwsgierig. Als een jongere boos is, van zich afslaat of destructief gedrag vertoont, of zich niet meer laat zien dan wil ik weten: wat gaat er in jou om? Wat voel jij? Als je je daarin verplaatst, dan kan je iemand écht helpen. Daar heb je meer aan dan wanneer je met je hoofd protocollen blijft afwerken.’

Om een kind of jongere dat te laten ervaren, loop ik altijd een stukje met iemand op. ‘Ik denk dat het essentieel is dat je je verplaatst in iemands leven. Wanneer je afstand houdt, ontstaat er geen verbinding. Maar als je in iemands belevingswereld stapt, en een kind écht ziet, dan voelt het zich gehoord. En dat hebben we allemaal nodig.’ Ik kom daarom ook graag bij jongeren thuis. ‘Mijn praktijkruimte is bij jou. De plek waar jij je veilig voelt. Dat kan ook op het strand zijn of in het bos. Als ik maar even mee kan lopen met jouw leven.’

Met mijn sterke intuïtie en vermogen om zonder oordeel naar een ander te kijken, leg ik verbinding met een jongere (en zijn omgeving, soms vol complexe problematiek) waardoor het zich gesterkt en gezien voelt. ‘Een verdrietig verleden, wil niet zeggen dat er ook een verdrietige toekomst volgt. Wanneer een kind z’n stem terug heeft, gaat het weer groeien en ontwikkelen.’

Met onderstaande bevoegdheden kan ik de bruggen tussen zorg en onderwijs bouwen:

☆ Bevoegd basisschoolleerkracht Dalton specialisatie.

☆Rots & water trainer.

☆ Drama specialisatie Primair Onderwijs bij HKU behaald.

☆ Tweedegraads onderwijs bevoegdheid Omgangskunde.

Action-Learning coach gecertificeerd.

Tools4U trainer leerstraffen opgeleid.

SKJ geregistreerd Jeugd-&Gezinsprofessional.

Levenservaring, moederschap en blijvend lerende maakt dit rijtje compleet.


Wat doe ik allemaal nog meer...

Naast mijn werk voor De LeerZaak geniet ik ook volop van mijn belevingen en bijeenkomsten met Verwonderlokaal, dé plek waar ik mezelf oplaad, tot rust kom en mezelf verbind met andere vrouwen. Dit initiatief is ontstaan uit een persoonlijk verlangen om de kunst van het verwonderen een structurele plek in mijn leven te geven en dit te delen in verbinding met andere vrouwen. Ik geef veel en sta mezelf op deze manier ook toe veel te ontvangen, zodat de energiebalans in mijn leven klopt en ik veerkrachtig blijf.


Podcasts, klik op de afbeelding voor meer info